Hoe hou je apparaten, gegevens en gebruikers veilig op een schaalbare manier in een tijd dat iedereen op afstand werkt? Met Lighthouse hebben managed service providers zoals Valid een beheerportal om dit eenvoudig te realiseren. Hun klanten hebben er zelf niet meer de handen aan vol aan beheertaken maar kunnen zich volledig storten op hun kernactiviteiten. In deze aflevering van onze blogreeks ‘Klaar voor de toekomst met Microsoft’ zetten we de schijnwerper op Lighthouse, en de vier pijlers waarop de oplossing gebaseerd is.
Hybride werken is onverminderd populair. Gartner voorspelt dat eind dit jaar wereldwijd 39 procent van alle kenniswerkers afwisselend, thuis, onderweg en op kantoor werkt. Maar sinds we massaal op afstand werken is ook de cyberdreiging flink toegenomen. Met name het midden- en kleinbedrijf is steeds vaker doelwit. Sterker nog, 80 procent is al wel eens aangevallen.
Met Lighthouse geeft Microsoft Managed Service Providers, zoals Valid, technologie in handen die helpt om op een efficiënte en schaalbare manier cloud-diensten te beheren en te beveiligen. Dat draagt bij aan een optimale gebruikservaring. Uiteindelijk maak je daarvoor gebruik van een IT-dienstverlener: om er zeker van te zijn dat jouw medewerkers effectief en efficiënt werken, dat IT betrouwbaar functioneert en met je meebeweegt, en dat je infrastructuur optimaal beveiligd is.
Single Pane of Glass
Lighthouse gaat uit van de “single pane of glass” gedachte. Deze gedachte zie je terug in de vier pijlers die de oplossing sterk maken:- Cross-tenant resourcebeheer: service providers kunnen resources in meerdere Azure-tenants beheren, configureren en monitoren vanuit één centrale locatie. Dit vereenvoudigt het beheer en vermindert overhead.
- Geautomatiseerde implementatie en beveiliging: service providers kunnen ook weer vanaf één punt snel services implementeren en beheren dankzij sjablonen, en geautomatiseerde beleidsregels en beveiligingsinstellingen doorvoeren.
- Gecentraliseerde monitoring en rapportage: service providers kunnen prestaties, gezondheid en beveiliging van resources in meerdere tenants monitoren vanaf een dashboard. Van daaruit kunnen ze ook waarschuwingen instellen en rapporten genereren. Klanten kunnen uit die rapporten halen wat de status is van de services die ze afnemen. Het is ook mogelijk om meerdere dashboards te maken.
- Klantspecifiek toegangsbeheer: Azure Ligthouse biedt service providers de mogelijkheid om centraal instellingen voor toegangsbeheer toe te passen, afgestemd op de eisen van de klant. Dat zorgt voor meer grip op beveiliging.
Voordelen in de praktijk
Hoe zet Valid Lighthouse concreet in? Een paar voorbeelden:
- Voor centraal beheer en monitoring van al onze klanten.
- Voor (deels) geautomatiseerde implementatie van beleidsregels; met Azure Policy is het mogelijk om deze centraal voor meerdere klanten gelijktijdig toe te passen.
- Voorheen werd dit voor elke klant apart ingeregeld.
Voor een helikopterview van diagnostische gegevens over al onze klanten heen, voor troubleshooting. - Eenvoudig in- en uitschakelen van services voor meerdere klanten tegelijk.
- Overzicht houden op licenties en als er wijzigingen zijn, die met één klik voor al onze klanten aanpassen.
Azure Arc koppelt ook componenten buiten Azure
Dankzij Azure Arc kunnen we ook componenten onderbrengen in Lighthouse die niet binnen Azure draaien. Het maakt niet uit of deze zich on-premise bevinden of in de cloud. Zo halen we ook dan weer voordeel uit de gedachte van de single pane of glass. We kunnen beheer voor alle systemen immers vanuit één interface uitvoeren.
Met Lighthouse is het dus niet meer nodig om steeds tussen verschillende omgevingen te switchen. Problemen worden op die manier sneller opgelost. Zo werken we dus aan klanttevredenheid. Jouw medewerkers kunnen productiever zijn, waardoor jij voorop kunt lopen.
Meer weten? Neem contact met mij op.