Na eindeloze sessies is de kogel door de kerk: we are moving to the Office 365 cloud!
Weg met die servers, weg met die contracten met datacentra! Weg met die dure back-up oplossingen. Microsoft garandeert namelijk de veiligheid. Kostenbesparingen al om. Iedereen is in de wolken! …en dan mist de directeur een belangrijk contract... of jij, je bent tenslotte IT-manager, dat even kunt laten terugzetten want over een uur komt die belangrijke klant.
Should have, would have, but didn’t…
De architect in je had zich echt wel willen houden aan de spelregel om elke site te promoveren tot site-collectie. Maar omwille van beheer, budget, gebruikersgemak en meer van dat soort zaken is de architectuur toch wat teruggeschroefd tot een x-aantal functionele site-collecties. Alles werkt perfect.
Terug naar het probleem. Het betreffende contact is niet meer terug te vinden in de prullenbakken van Office 365. Dan blijft over het terug zetten van een site-collectie back-up. Het terugzetten van een site-collectie is een ‘alles of niets’-actie. De naam zegt het al, je zet alles van de site-collectie terug (naar dezelfde tenant), of niets…
Onderstaande figuur toont het resultaat die een dergelijke restore zou kunnen veroorzaken.
Het resultaat is dat het belangrijke sales contract is teruggezet! Laten we voor het gemak van deze blog even de responsetijden van Office 365 achterwege. Iets minder fijn wordt het voor alle andere gebruikers van deze site-collectie. Ook hun data is namelijk teruggezet naar de status ten tijde van de back-up! Zo is de site van het MT compleet weg en missen zowel HR als Sales verschillende documenten.
One size fits everything and all?
Is Office 365 dan toch niet geschikt? Zeker wel! Office 365 is extreem veilig, biedt een enorme diversiteit aan functionaliteiten en heeft ook nog eens een zeer hoge beschikbaarheid. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Office 365 de silver-bullet voor alles is, zoals back-up & recovery.
We moeten nog steeds goed nadenken over zaken als disaster recovery en back-up & recovery. Vervolgens moeten we dit plan beschrijven en borgen in de organisatie. Vind het antwoord op de vraag: “Biedt Office 365 op dit moment voldoende functionaliteiten voor onze situatie, en zo niet; Hoe gaan we dit oplossen?”
Er is altijd een oplossing
Gelukkig werk ik bij een organisatie waar we goed nadenken over dergelijke zaken en onze ervaringen uit de praktijk omzetten naar ways-of-working. De expertise van mijn team zorgt ervoor dat we in staat zijn om dergelijke processen te begeleiden, of om te ondersteunen bij technische implementaties. En dat vind ik leuk, klanten helpen.
Wil je eens van gedachten wisselen over hoe back-up ook in een Office 365 omgeving prima te regelen zijn? Laat het me weten, ik help graag.