Mobile Apps zijn er voor zo ongeveer alle doeleinden. Zo zijn er mobiele apps voor vermaak, productiviteit, het faciliteren van processen en producten die eerder nooit bestonden en natuurlijk ook apps die (bedrijfs-)processen ondersteunen en aanvullen.
Als een app goed is geïmplementeerd is de ervaring eenvoudig, simpel en snel. Ermee werken moet als een simpele handeling voelen en het gebruiksproces moet vloeiend zijn. Wanneer alles goed is gemaakt lijkt het haast alsof die app op je smartphone alles faciliteert. Toch zijn apps vaak slechts het topje van de spreekwoordelijke ijsberg.
Samenwerking met systemen
Het komt steeds minder voor dat apps op zichzelf werken en niets anders dan het toestel in je handpalm nodig hebben. Veelal maken mobiele apps verbinding met servers in de Cloud die op hun beurt weer de communicatie verzorgen - of bewerkingen uitvoeren van gegevens - tussen servers voor gegevensopslag, data-analyse of met andere bedrijfssystemen waaruit relevante gegevens onttrokken worden. En dan hebben we het nog niet eens over al die zogenaamde third party diensten die een Application Programmable Interface (API) beschikbaar stellen om hun gegevens en functionaliteiten te ontsluiten.
Een goede mobiele oplossing bestaat uit veel componenten. Echter, om in de analogie van een ijsberg te blijven, wanneer de oplossing goed is geïmplementeerd is slechts de app zichtbaar boven water en blijft de rest buiten het zichtveld van de gebruiker.
Mobiele oplossing - Meer dan de som der delen
En daar stopt het niet. Een app is een onderdeel maar een mobiele oplossing is meer dan de som der delen. Want het bouwen van een app, opslag en functionaliteit in de Cloud en/of on-premise en het aan elkaar verbinden van deze componenten is slechts een facet.
Enkele andere facetten waaraan je aan kan denken zijn:
- Het snel en schaalbaar houden van de oplossing;
- Security in de breedste zin van het woord: van opslag in de app tot veilige communicatie en veilige informatie-opslag;
- Statistieken van de gebruikersinteractie met de app en het monitoren van resource-gebruik;
- Beheer- en administratiefunctionaliteit: voor zaken als gegevens updates, gebruikersonderhoud, et cetera;
- Software-onderhoud: denk aan compatibiliteit met het mobiele besturingssysteem en het integreren van nieuwe mogelijkheden.
Dit zijn allemaal aspecten waar initieel vaak niet aan gedacht wordt in het kader van een mobiele app. Des te belangrijker om te denken in termen van een “mobiele oplossing” en niet een “app”.
Het besef dat er meer schuil gaat achter die toepassing op je smartphone is al een eerste stap die je laat nadenken over wat er allemaal nodig en/of bruikbaar is binnen je onderneming om een app te realiseren die van toegevoegde waarde is.
Een ontwikkelpartner die meedenkt
Wil je een app die maximaal bijdraagt aan je doelstellingen? Werk dan samen met een developmentpartner die weet wat er zowel boven- als onder water bij komt kijken. Een goede developer helpt je door mee te kijken wat er in jouw bedrijf voorhanden is en hoe dat kan aansluiten bij de doelstellingen die jij voor ogen hebt.
Met de juiste mobiele oplossingen accelereert je onderneming
De tijd dat een app “leuk is om erbij te horen” is voorbij. De smartphone is een belangrijk onderdeel van onze werkomgeving geworden en met de juiste mobiele oplossingen accelereert je onderneming des te meer in de wereld van vandaag en morgen.
Wat zijn voor jou belangrijke (zakelijke) apps? Ik hoor het graag in de comments.
#StayAhead