Valid Blog

Outsourcen om te groeien, ook als industrie bedrijf

Geschreven door Patrick Nijssen | 15 jan, 2019

Wil je als complexe organisatie je ICT op orde krijgen en heb je zelf niet de juiste kennis of resources in huis, dan is outsourcen soms een verstandige – vaak kostenbesparende – beslissing.

 Het is dan wel van belang om een goede ICT-partner te betrekken die begrijpt wat er allemaal komt kijken bij je specifieke bedrijfsvoering en bij je ambities.

ICT als facilitator voor groei


Terwijl ik dit opschrijf, denk ik heel specifiek aan een van onze grotere klanten: een grote internationale speler die wereldwijd elektronische componenten maakt voor ondermeer de automobielindustrie.

De organisatie stond op het moment dat we kennis maakten voor meerdere uitdagingen. De ICT-systemen waren verouderd en vanuit het management wilde men groeien. Ogenschijnlijk twee verschillende uitdagingen – maar de oude en diverse ICT-systemen zorgen ervoor dat de organisatie niet kon groeien zoals ze dat wilden.


Omdat onze klant ook overnames wilde kunnen doen zou dit betekenen dat men ook steeds nieuwe ICT-omgevingen zou moeten integreren, Wat nodig was: een moderne, gestandaardiseerde ICT-omgeving die het mogelijk maakte om eenvoudig nieuwe bedrijven over te nemen.

Op zichzelf al een grote klus, maar ondertussen moesten alle logistieke processen en de productie wel gewoon doordraaien.

Niet onmogelijk, wel complex. Kortom, een klus waar je wel enige ervaring mee moet hebben.

Hun toenmalige serviceprovider kon deze transitie eigenlijk niet goed begeleiden en stond daarmee ook de groei in de weg die men voor ogen had. Want wil je meer klanten bedienen en meer produceren, dan moet je als industrie bedrijf echt je ICT-structuur op orde hebben.

Outsourcen dus – en deze keer aan ons.


Ontzorgen en regie


Ons doel was in dit geval: ontzorg de klant in de regie en techniek en manage de standaardisering gefaseerd – in dit geval betekende dat om eerste de ‘infra-backend’ aan te pakken om vervolgens aan de slag te gaan met de voorkant, de werkplek.

Gelukkig konden wij in het gehele proces volledig vertrouwen op de kennis en kunde van onze collega’s. Neem bijvoorbeeld onze service delivery managers. Stuk voor stuk zeer ervaren, in staat om snel te acteren wanneer het nodig is en tegelijkertijd in staat om aan alle stakeholders duidelijk inzichtelijk te maken wat we gingen doen, waarom en wanneer. 

Niet alleen tijdens het traject, maar ook vooraf. Want de regie die komt kijken bij een grote en complexe transitie is zo mogelijk nog belangrijker dan de technische kennis. De ervaringsuren en expertise van onze professionals betalen zich hier dubbel en dwars uit. 

Doordat de organisatie weloverwogen koos voor outsourcing bij Valid heeft de ondersteuning een boost gekregen en zijn ook de gebruikers meer tevreden. Deze klant kijkt zeer tevreden terug op het traject, met als resultaat dat ICT de juiste faciliteiten biedt om groei te realiseren.

De standaardisatie heeft bovendien een structurele verlaging van de supportkosten met zich mee gebracht, altijd interessant natuurlijk!

Nieuwe perspectieven en meer vraag


Een nieuwe deal scoren is heel leuk, maar nog leuker is het wanneer een klant na de initiële contractperiode besluit om zijn contract te verlengen. Een mooier compliment kun je met je team niet krijgen. Al kan het soms ook weer nieuwe uitdagingen met zich meebrengen.

De kwaliteit van onze oplossingen heeft ook weer veel nieuwe perspectieven op verdere groei gebracht – en daarmee ook weer veel nieuwe ambities.

Dit zorgt ook wel eens voor resource-uitdagingen aan onze kant, zoveel nieuwe wensen van de klant komen er soms op ons af. Dat is natuurlijk een luxe probleem en gelukkig hebben wij een breed netwerk van ICT-specialisten tot onze beschikking, waardoor we relatief gemakkelijk kunnen opschalen en kunnen voldoen aan de vraag. 

Ben jij ook aan het nadenken over hoe outsourcing de oplossing kan zijn voor ICT-vraagstukken waar je maar niet uitkomt. Laat het me weten, via de comments, of neem direct contact op. Ik ben benieuwd naar je uitdagingen en vertel je graag meer over mijn ervaringen binnen deze boeiende sector.